Know-how

”3 viktiga saker att tänka på när du väljer inkassobolag”

Oavsett om du endast har behov av ett engångsuppdrag eller om du har ett kontinuerligt flöde av inkassoärenden finns det några viktiga saker som vi vill tipsa om. 

Åtgärder innan inkassokrav

Inkassoprocessen inleds oftast med ett inkassokrav. Hur många dagar efter förfallodatum som ett inkassokrav bör skickas ut beror på flera faktorer, däribland om kunden är en privatperson eller företag, betalningsvillkor på fakturan, etc. Vi rekommenderar att alltid skicka minst en påminnelse innan inkassoåtgärder vidtas. Förutsättningarna för att skicka ut ett inkassokrav är att fordran är förfallen och otvistig, dvs att din kund inte bestridit fakturan. Många företag tvekar inför att anlita ett inkassobolag då dem är rädda för att det kan störa kundrelationen. Välj ett inkassobolag som värnar om relationen mellan dig och din kund.     

Personligt bemötande

Inkassoprocessen är inte alltid den lättaste att förstå, speciellt om man inte haft behov av inkassohjälp tidigare. Förtroende är en viktig del när man anlitar ett inkassobolag. Se därför till att välja ett inkassobolag som kan förklara processen tydligt och besvara dina eventuella frågor.

Möjlighet till integrationer

Om man har något enstaka inkassoärende går det oftast lättast att maila in underlag till inkassobolaget. Men om man har ett kontinuerligt flöde av inkassoärenden är integration att rekommendera. Genom en integration mellan inkassobolaget och ert affärssystem eller ekonomisystem kan inkassoärenden behandlas smidigare.